SMART data voor online marketing
Situatie
IAK heeft, in de competitieve verzekeringsmarkt, sterke concurrentie van verzekeraars. IAK heeft goede resultaten en een trouwe klantendatabase. De uitdaging van IAK: het aantrekken van nieuwe loyale klanten. Om deze uitdaging in te vullen hebben we datagedreven continue marketing flows ingericht die zorgen voor groei en een hoge klantbeleving. Alle communicatie die IAK doet is factbased
Taak
Als programma manager/Scrum Coach het opstarten van het multi disciplinaire SMART Data team; een combinatie van data engineers, data scientists, BI specialisten en Online marketeers.
Het was mijn rol om:
– het team op een nieuwe manier aan het werk te krijgen,
– prioriteiten met het management af te stemmen,
– samenwerking in de keten op gang te brengen,
– tot kort cyclische realisatie van campagnes te komen.
Activiteiten
We zijn gestart met het inrichten van het multidisciplinaire team dat aan de slag ging met een nieuw manier van werken (Agile; Sprints, Daily Stand-ups, User Stories, Backlog, Reviews..). Het team nam de verantwoordelijkheid voor het realiseren van nieuwe ambitieuze doelstellingen op het gebied van klanttevredenheid, klant behoud en cross-sell. Wij analyseerden, selecteerden en starten campagnes op basis van klantgerichte kansen en rekening houdend met klantvoorkeuren.
Resultaat
In de eerste 8 weken werd de nieuwe werkwijze ingericht en getraind. Parallel hieraan is een plan uitgewerkt om de nieuwe werkwijze te verankeren en door te zetten. In de daarop volgende maanden is het SMART data team aangevuld met inhoudelijke specialisten om zelfstandig de omzet groeidoelstelling voor de IAK organisatie te kunnen genereren.
“Arend-Jan heeft ons gecoacht bij een vliegende start voor ons SMART data project. ‘Learning by doing’ en agile volgens de scrum methodiek stonden hierbij centraal. Business case gedreven en continue bijsturing op basis van inzichten en resultaat. Kort cyclisch werken en continu verbeteren. Aan het begin van de week werden de doelen en acties bepaald die na een zogenoemde ‘sprint’ van twee weken klaar moesten zijn. Klaar betekent dan, uitgewerkt én uitgerold in de business. Door de verschillende disciplines vulden teamleden elkaar aan en daardoor konden er snel meters gemaakt worden. Dit geeft enthousiasme, rust én snelheid. Arend-Jan heeft hier aan bijgedragen als scrummaster, data strateeg en facilitator bij onze nieuwe manier van werken. TOP!”
Femke Schoormans
Marketeer IAK Verzekeringen
